Tänk att man inte får skälla på sin egen tomt

Vi försökte vara ute på tomten efter att matte betalat räkningar och gjort annat tråkigt inomhus, men det var så mycket mygg så vi ville gå in, vi har aldrig haft så mycket mygg förut. Det är mycket av allt, myggor, fästingar och mördarsniglar, fast de sista har inte kommit till oss än, de avancerar 50 m närmare för varje år. Just nu är de ca 500 m från oss. Matte är inte så orolig för det, det finns värre saker i världen, säjer hon.
I dag kom två gamla damer med en liten hund och gick utanför på vägen, men de stannade när jag skällde till och så vågade de inte gå förbi. Matte fick ta in oss i huset, så att de kunde gå förbi, då ändrade de sej och vände.
Vart de kom ifrån vet vi inte, antagligen med bil och så har de stannat vid kajen och ska gå på en skön promenad med den lilla hunden. Va trodde dom? att jag skulle hoppa över staketet och anfalla den lilla. Nej, håll er i stan, kärringar. Men Zetti då, de måste väl få gå här om de vill, säjer matte. Jo men jag mena bara att om de är rädda för mej så behöver de inte komma hit, så de så.



Här står jag och spanar efter tanterna. Nästa gång tar jag inte in er, säjer matte, nån måtta får det väl ändå vara.
Nu ska vi gå ut igen för nu skiner solen och då håller sej myggen borta.



Och vad är det här då? Jo jag bara undrar varför du skällde, du skrämde ju bort hunden som jag ville hälsa på.
Du ska alltid mopsa upp dej. Nu fick ju inte jag se vad det var för en liten gynnare. Jag hade kunnat hoppa över häcken och sprungit ut genom grannens infart, men då hade matte blivit förbannad så det var inte att tänka på.
Zetti, du får helt enkelt skärpa dej nästa gång.



Det var ju pinsamt. För att byta ämne så visar jag en bild på vårt gamla äppelträd. I år blir det massor av äpplen.
Förra året blev det ingenting nästan. Det tyckte matte var skönt för vi gör inte av med såna mängder äpplen.
Det är ett gott äpple, Åkerö heter det, det tycker vi också om, men vi får inte äta några kart, säjer matte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0