En liten spinonebeskrivning

Här är min pappa. Ronaldo heter han och är italienare på riktigt, han lånades in för att bli pappa till mej och mina syskon. Ronaldo har kuperad svans. Sånt otäckt får de ju göra utomlands.

Här är en bild på mamma Kajsa. Vi är bara 5 veckor här så hon har bråda dagar.

Här är min pappa Ronaldo i hundgården. Han bär också på saker precis som jag.

Det är faktiskt stor skillnad på päls. Jag har väldigt sträv päls. Min husse och matte klipper mig aldrig utan borstar mig en gång i veckan  och när jag har fällperioder så rycker de mej. Men bara det som sitter löst. Jag har varit in på sajter om Spinone i England och USA och där rycker de bort all päls både på benen och på huvudet, ja överallt och så lämnar dom en borste ovanför ögonbrynen. Det ser fult ut tycker jag och följer inte alls rasbeskrivningen, dessutom måste det göra ont att bli så ryckt. Man förstår ju hur gässen känner sig som får fjädrarna bortryckta.
Min mamma och pappa hade mjukare päls och det hade även Casper min bror. Men han blev klippt pga att han var sjuk så hans päls blev onormalt mjuk och tovade sig hela tiden, efter att man klippt så blir pälsen mjukare. Jag vet att mamma blev klippt för att pälsen blev tovig av dräktigheten. Men varför Ronaldo hade så mjuk päls vet jag inte, de kanske klipper Spinone i Italien.

En spinone är en lättskött hund vad gäller pälsen men man får som sagt var inte klippa eller raka. Matte har klippt mig i ansiktet för att hon tyckte att jag inte såg nåt, men det har hon slutat med nu. Hon kan däremot klippa lite under hakan för där kan det kladda ihop sig rejält ska jag säga. Det kan också tova sig mellan trampdynorna men är man bara uppmärksam så går det bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0