Basset fauve de Bretagne

Här är Tintin bara 7,5 månad. Han är som jag en jakthund, men medan jag är en stående fågelhund så är han en långsamt drivande, småvilt och rådjur. Inte för att jag har sett att han är långsam nån gång men det heter väl så. Full speed i 45 minuter sedan tar orken slut och kan ropas tillbaka mitt under drevet. Han är otroligt lydig, kommer direkt när matte ropar. Jag har mera filosofin att jag kommer så småningom. Nu är inte vi aktiva jakthundar. Och det tycker jag är skönt. jag vill mest lalla omkring på egen hand. Tintin däremot vill nog hemst gärna jaga, så matte anordnar små jaktfärder. Ibland binder hon fast en korv i ett snöre och så drar hon den efter sig i skogen lite hit och dit, det brukar bli en 400 meter. Efter halva vägen gömmer hon två korvbitar och likadant i slutet. Så går hon hem och hämtar oss. Vi är uppspelta (även jag)för vi har ju sett när matte gjorde iordning korven. Nu blir det race, vi har spårlinor på oss utifall inte matte hinner med. Vid första stoppet far vi runt som idioter för matte är bra på att gömma. Sedan drar vi iväg till nästa, i allafall Tintin för jag håller nog fortfarande på och letar efter min korv som Tintin redan hittat och ätit upp.
Jag får en ny av matte så jag kan sticka iväg. Den här leken är jättekul. När husse leker den blir det svårare, han ger sig iväg långt in i skogen och försöker göra det så svårt som möjligt för oss.

Här är Tintin nästan 3 år och han liksom jag älskar att leka i snön. Den här vintern får vi ta det lite lugnare men framåt våren kan vi nog busa igen. På sommaren så tycker vi om att bada båda två. Det finns de som säger att deras Basset fauve inte tycker om att bada, men det gör Tintin. Hans uppfödare sa att de kan ha svårt med maten och är skälliga. Tintin har definitivt inte svårt med maten och han skäller aldrig. Men pratar gör han, det låter ganska kul. Jag skäller jag, men bara när det kommer någon aldrig annars. Tintin han skriker när mattematte eller människobrorsorna kommer. Han blir väl glad antar jag. Jag springer och hämtar en av mina nallar och så springer jag runt och brummar. Ja, alla är vi olika. Till höger här på sidan ser du länkar till våra rasklubbar. Ha det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0