Konsekvent konsekvens

 Här ser man lite skuldmedveten ut. Fattar inte varför. Jag känner mig aldrig skyldig.

Det gäller att vara konsekvent, säger folk. Speciellt de som inte har hund. Matte är nog sämst på att vara konsekvent. Matte och husse försöker att inte ge oss nåt vid bordet. Husse lägger i matskålen, matte kan sticka till oss nån ostskiva från bordet ibland. Nu tigger ju inte jag, däremot kan jag stå en bit ifrån och se ut lite som på bilden, speciellt när osten kommer fram. Jag bryr mig inte om så mycket annat. Folk tror att jag är väluppfostrad men jag har aldrig varit intresserad av att tigga.

Tintin tigger av barnbarnen när de är på besök. Annars ligger han gärna under bordet och hoppas att någon ska spilla nåt. Troligtvis skulle denna någon vara matte. Att vara konsekvent innebär ju att man aldrig gör avsteg.
Matte gör säkert hundra avsteg varje dag, men nu gör inte det så mycket för vi är så pass gamla så vi vet hur det ska vara, vi kan faktiskt rätta matte ibland. Speciellt om hon försöker ändra på mattiderna eller promenadtiderna, då säger vi till.

Ett stort fel som matte gör, enligt böckerna i alla fall, är att hon pratar så mycket. Istället för att säga ett kort nej, så säger hon: Nääh, låt bli, va äckligt! om jag rullar mig i nåt mysigt. Eller som hon säger till Tintin: Nu får du väl skärpa dej, va. Eller: Zetti, måste du gå så långt före, vänta på oss. Skulle matte säga: Nej!, Hit!, eller Sitt! skulle vi bli mäkta förvånade. Men vi förstår i alla fall vad matte menar. Vi har lärt oss de där långa harangerna.

Och snacket om att matte och husse måste vara lika konsekventa är bara nys. Vi vet att det är lite striktare att gå med husse och vi vet att det är lite tjofadderittan att gå med matte men vi är vana vid det och det kanske också är en form av att vara konsekvent.

De viktigaste orden vi fick lära oss som valpar är Stanna , Kom och Nej. Kom kan man byta ut mot Hit om man vill men matte tycker Kom är mjukare. Kan man få valpen att lyssna på dessa tre kommandon så är hälften vunnet inför den fortsatta träningen.

Om man är lite tjatig under hundens tonår så har man igen det sen säger matte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0